Al bent u een ondernemer of freelancer, een ding is zeker, het gemeenschappelijk doel is ‘meer nieuwe klanten werven’. Maar hoe kan u nu nieuwe klanten bereiken? Hoe maakt u een goeie indruk? Wat is de beste manier om van een potentiële klant, een vaste klant te maken?

 Nieuwe klanten werven

Investeer in een professionele website

Het allerbelangrijkste om nieuwe klanten te vinden is tegenwoordig een professionele website. Vandaag de dag, zoekt iedereen alles via internet op, ook voor diensten en producten. In 95% van de gevallen zoekt men via zoekrobots zoals Google en sociale media zoals Facebook. Als u bij beiden goed scoort, hebt u automatisch een blijvende stroom van nieuwe klanten en zal uw werkgebied snel uitbreiden.

Maar hoe pakt u dit het beste aan? Zoek allereerst een professionele webdesign firma om uw website te laten ontwikkelen en laat deze optimaliseren voor zoekmachines en sociale media. Betaal nooit per maand voor een website! Betaal éénmalig voor de ontwikkeling en optimalisatie van de website, en betaal een jaarlijks bedrag voor de domeinnaam en hosting. Zo bespaard u al snel enkele duizenden euro’s uit en zit u niet vast aan één bepaalde firma. Als u niet echt goed uw weg kent in de webdesign sector, kan u via ons formulier een offerte aanvragen bij onze partner WebKat, een webdesign firma die websites ontwikkeld volgens de regels van de kunst.

Weet alles

Als het aankomt op uw vakgebied of zaak, bent u geacht alles te weten wat er te weten valt. Hoe brengt uw zaak of dienst een meerwaarde toe aan uw doelgroep? Hoe worden uw toekomstige klanten hun wensen perfect ingevuld? Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Als u de antwoorden op deze vragen niet weet, zit u waarschijnlijk in de verkeerde sector.

Streel uw ego

Inderdaad beste vriend, u hoort het goed. U wilt natuurlijk niet als een opschepper overkomen maar u mag zeker niet te bescheiden zijn. Van zodra u de mogelijkheid krijgt om over uw zaak te spreken moet u dit zeker doen. Laat onmiddellijk weten hoe uw diensten al klanten hun omzet heeft doen verhogen of wat u kan bereiken voor een potentiële klant. Zolang u al deze verklaringen kan bewijzen met concrete cijfers en feiten, hoeft u zich geen te zorgen maken. Probeer al uw twijfels weg te nemen door er zoveel mogelijk over te spreken. Het gevoel dat u hiermee uw ego streelt zal wel snel overgaan.

De kracht van uw enthousiasme

Hoe enthousiast bent u over uw zaak? Als het even duurt voor u hierop een antwoord hebt, weten we genoeg. Het is normaal dat na verloop van tijd uw werk of zaak u lichtjes begint te vervelen. Toekomstige klanten mogen hier natuurlijk niets van merken en moeten zien hoe enthousiast u over uw werk bent. Dit kan snel verholpen worden door de toon van uw stem, de presentatie en uw professionalisme.

  • Stem – Probeer een levendige en geanimeerde toon aan te houden.
  • Presentatie – Dat u nu handelt via de telefoon of van persoon tot persoon, bereid u steeds voor. Weet alles wat je moet weten en kom fysiek goed voor de dag. Draag steeds gepaste kleding bij een bezoek van een (potentiële) klant.
  • Professionalisme – U moet stipt zijn. Spreek met een klare en duidelijke stem. Heb ten alle tijde professionele naamkaartjes bij de hand. Te laat komen of slechte communicatie geeft een dubieuze indruk.

Niet gierig zijn

Investeer geld van uw budget voor promotiemateriaal zoals pennen, tassen, kalenders, enz… Allemaal materiaal waar u uw bedrijfslogo op kan zetten. Probeer deze voorwerpen ook niet bij te houden maar geef ze gratis weg, u weet nooit waar deze voorwerpen zullen terechtkomen.

Dit artikel is vernieuwd op 7 maart 2014